Святитель Арсений Тверской

2 / 15 Марта
7 / 20 Июля (92-й день после Пасхи) Собор Тверских святых
7 / 20 Июля (92-й день после Пасхи) Воскресенье после 12 июля (29 июня)

Краткое житие святителя Арсения, епископа Тверского

Свя­ти­тель Ар­се­ний, епи­скоп Твер­ской, ро­дил­ся в Тве­ри, в мо­ло­дых ле­тах при­нял по­стриг в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре. Да­же сре­ди ино­ков древ­не­го мо­на­сты­ря, от­ли­чав­ших­ся бла­го­че­сти­ем, Ар­се­ний вы­де­лял­ся свя­той жиз­нью – стро­гим хра­не­ни­ем мо­на­ше­ских обе­тов, зна­ни­ем Цер­ков­но­го уста­ва, на­чи­тан­но­стью в Свя­щен­ном Пи­са­нии и тру­до­лю­би­ем. При мит­ро­по­ли­те Ки­ев­ском Ки­при­ане (1380–1382) он слу­жил ар­хи­ди­а­ко­ном, во вре­мя от­сут­ствия мит­ро­по­ли­та управ­лял де­ла­ми Ки­ев­ской мит­ро­по­лии. 3 июля 1390 го­да он вме­сте с мит­ро­по­ли­том Ки­при­а­ном при­был в Тверь, где по прось­бе Твер­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла Алек­сан­дро­ви­ча со­сто­ял­ся Со­бор рус­ских и гре­че­ских иерар­хов для су­да над Твер­ским епи­ско­пом Ев­фи­ми­ем. Князь и епи­скоп бы­ли в мно­го­лет­ней ссо­ре, мно­гие тве­ри­чи пред­став­ля­ли на епи­ско­па тяж­кие об­ви­не­ния. По­сле без­успеш­ных по­пы­ток во­дво­рить в Тве­ри цер­ков­ный мир, мит­ро­по­лит Ки­при­ан "от­ста­вил от епи­скоп­ства" Ев­фи­мия и от­пра­вил его в Моск­ву, в Чу­дов мо­на­стырь. На Твер­скую ка­фед­ру был на­зна­чен свя­той Ар­се­ний. Но тот "бо­я­ся вла­ды­че­ства при­я­ти во Тве­ри, ви­де бо там враж­ду и брань мно­гу, и сму­ти­ся и ужа­се­ся". По воз­вра­ще­нии мит­ро­по­ли­та Ки­при­а­на и ар­хи­ди­а­ко­на Ар­се­ния в Моск­ву Твер­ской князь при­слал сво­их бо­яр с че­ло­бит­ной к мит­ро­по­ли­ту о по­свя­ще­нии на Твер­скую ка­фед­ру Ар­се­ния. Ар­се­ний и на этот раз не со­гла­шал­ся. По сло­вам ле­то­пис­ца, в 1390 го­ду "ед­ва умо­ли­ша ар­хи­ди­а­ко­на Ар­се­ния мит­ро­по­ли­та бы­ти во Тве­ри". Под угро­зой со­бор­но­го за­пре­ще­ния мит­ро­по­лит и князь на­ко­нец по­лу­чи­ли его со­гла­сие на хи­ро­то­нию, ко­то­рая со­сто­я­лась 15 ав­гу­ста 1390 го­да. Сре­ди епи­ско­пов, участ­во­вав­ших в ру­ко­по­ло­же­нии его, был свя­ти­тель Сте­фан, епи­скоп Перм­ский (па­мять 26 ап­ре­ля).

Всту­пив на ка­фед­ру, епи­скоп Ар­се­ний, как ве­ли­кий мо­лит­вен­ник и ми­ро­тво­рец, смог пре­кра­тить мно­гие раз­до­ры в Твер­ском кня­же­стве. В его епи­скоп­ство, с 1390 по 1409 год, бы­ли по­стро­е­ны и освя­ще­ны со­бо­ры в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в Ста­ри­це и Ми­ку­лине, об­нов­лен Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский ка­фед­раль­ный со­бор, за­ло­же­на со­бор­ная ко­ло­коль­ня. Свя­ти­тель ос­но­вал на ре­ке Тьма­ке, близ Тве­ри, Жел­ти­ков мо­на­стырь, где по по­до­бию Ки­е­во-Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря бы­ла по­стро­е­на цер­ковь во имя пре­по­доб­ных Ан­то­ния и Фе­о­до­сия Пе­чер­ских (1394) и ка­мен­ный Успен­ский со­бор (1406).

Же­лая, чтобы ино­ки но­вой оби­те­ли все­гда на­зи­да­лись по­дви­га­ми Пе­чер­ских от­цов, свя­ти­тель Ар­се­ний по­ве­лел в 1406 го­ду сде­лать с Ки­е­во-Пе­чер­ско­го Па­те­ри­ка спи­сок, пред­став­ля­ю­щий са­мую древ­нюю из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни ре­дак­цию это­го дра­го­цен­но­го па­мят­ни­ка рус­ской пись­мен­но­сти, по­лу­чив­шую на­зва­ние Ар­се­ньев­ской.

По­чил свя­ти­тель в 1409 го­ду, 2 мар­та, и был по­гре­бен в со­здан­ном им Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В 1483 го­ду мо­щи его бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и по­став­ле­ны в мо­на­стыр­ском со­бо­ре. В том же го­ду иеро­мо­на­хом Фе­о­до­си­ем на­пи­са­но жи­тие и ка­нон свя­ти­те­лю. На Со­бо­ре 1547 го­да со­сто­я­лось об­ще­цер­ков­ное про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Ар­се­ния.

Полное житие святителя Арсения, епископа Тверского

Свя­ти­тель Ар­се­ний, епи­скоп Твер­ской, по сви­де­тель­ству цер­ков­но­го пре­да­ния, ро­дил­ся в г. Тве­ри. Год его рож­де­ния и име­на ро­ди­те­лей неиз­вест­ны. Вос­пи­тан он был в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем. Ра­но по­те­ряв ро­ди­те­лей и остав­шись на­след­ни­ком бо­га­то­го име­ния, он об­ра­тил дом свой в при­ют для стран­ных и бед­ных, чем на­влек на се­бя по­но­ше­ние срод­ни­ков. От­ча­яв­шись одо­леть «враж­ду и брань мно­гу», юно­ша ре­шил рас­стать­ся с ми­ром и мо­лил Гос­по­да ука­зать путь. Услы­шав во сне го­лос, звав­ший его в Ки­ев, тай­но оста­вил юно­ша го­род Тверь и от­пра­вил­ся в Ки­е­во-Пе­чер­скую оби­тель, где и при­нял по­стри­же­ние. Доб­ро­де­тель­ный и тру­до­лю­би­вый инок, ко­то­рый «от юно­сти бла­го­нра­ви­ем Хри­сту усво­ися», све­ду­щий в цер­ков­ном уста­ве, об­ра­тил на се­бя вни­ма­ние про­жи­вав­ше­го то­гда в Ки­е­ве мит­ро­по­ли­та Ки­при­а­на, бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля Мос­ков­ско­го († 1406; па­мять 16 сен­тяб­ря). Свя­ти­тель Ки­при­ан по­лю­бил ино­ка Ар­се­ния и при­бли­зил к се­бе, по­свя­тив в сан иеро­ди­а­ко­на. Ко­гда свя­ти­тель Ки­при­ан за­нял пре­стол Мос­ков­ской мит­ро­по­лии, он взял с со­бой в Моск­ву и свя­то­го Ар­се­ния. Свя­той Ар­се­ний был у вла­ды­ки ар­хи­ди­а­ко­ном, ему бы­ло так­же по­ру­че­но пись­мо­вод­ство, он за­ни­мал­ся все­ми де­ла­ми, от­но­сив­ши­ми­ся к внут­рен­не­му устро­е­нию мит­ро­по­лии.

В то вре­мя в Тве­ри воз­ник­ли силь­ные раз­но­гла­сия меж­ду Твер­ским кня­зем Ми­ха­и­лом Алек­сан­дро­ви­чем и окле­ве­тан­ным епи­ско­пом Твер­ским Ев­фи­ми­ем. Епи­скоп Ев­фи­мий был неспра­вед­ли­во ли­шен ка­фед­ры и со­слан в Чу­дов мо­на­стырь в Москве, где вско­ре скон­чал­ся († 1392).

Нa ме­сто епи­ско­па Ев­фи­мия мит­ро­по­лит Ки­при­ан на­зна­чил сво­е­го ар­хи­ди­а­ко­на (в Ни­ко­нов­ской ле­то­пи­си про­то­ди­а­ко­на) Ар­се­ния, «му­жа див­на и на­ро­чи­та и доб­ро­де­тель­на су­ща». Свя­той Ар­се­ний дол­го не со­гла­шал­ся, но не мог про­ти­вить­ся во­ле ве­ли­ко­го кня­зя Ми­ха­и­ла Алек­сан­дро­ви­ча. Сре­ди епи­ско­пов, участ­во­вав­ших в хи­ро­то­нии свя­то­го Ар­се­ния 15 ав­гу­ста 1391 го­да в Спа­со-Пре­об­ра­жен­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре в г. Тве­ри, был свя­ти­тель Сте­фан, епи­скоп Перм­ский (па­мять 26 ап­ре­ля).

Всту­пив на ар­хи­пас­тыр­скую ка­фед­ру, свя­ти­тель Ар­се­ний стре­мил­ся по­ло­жить ко­нец кня­же­ским рас­прям, во­дво­рить в род­ной Тве­ри мир и со­гла­сие. В 1403 го­ду ему уда­лось при­ми­рить Твер­ско­го кня­зя Иоан­на Ми­хай­ло­ви­ча с бра­том его Ка­шин­ским кня­зем Ва­си­ли­ем Ми­хай­ло­ви­чем. Свя­ти­тель Ар­се­ний рев­ност­но про­по­ве­до­вал Сло­во Бо­жие и во всем яв­лял при­мер до­стой­но­го ар­хи­пас­ты­ря.

Чув­ствуя при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, Твер­ской князь Ми­ха­ил Алек­сан­дро­вич († 1399) при­шел к свя­ти­те­лю Ар­се­нию с прось­бой по­стричь его в мо­на­хи. Свя­ти­тель Ар­се­ний, бла­го­да­ря Гос­по­да, об­лек кня­зя в ино­че­ский об­раз и на­рек ему имя Мат­фей. В те­че­ние мно­гих лет епи­скоп­ско­го слу­же­ния свя­ти­тель Ар­се­ний по­стро­ил и освя­тил со­бо­ры в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в Ста­ри­це и Ми­ку­лине, в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая в Ста­ри­це, об­но­вил ка­мен­ный Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский ка­фед­раль­ный со­бор в Тве­ри и за­ло­жил но­вую со­бор­ную ко­ло­коль­ню. В 20-ти вер­стах от Тве­ри в 1397 го­ду на ре­ке Тме им был со­здан Сав­вин Сре­тен­ский мо­на­стырь, пер­вы­ми ино­ка­ми ко­то­ро­го ста­ли пре­по­доб­ные Сав­ва и Вар­со­но­фий (па­мять 2 мар­та), при­няв­шие по­стриг на Свя­той Афон­ской Го­ре.

Не за­был свя­ти­тель Ар­се­ний и оби­те­ли Ки­е­во-Пе­чер­ской, где на­чи­нал свои ино­че­ские тру­ды. На бе­ре­гу ре­ки Тьма­ки, в 4-х вер­стах от Тве­ри, на уро­чи­ще Жел­ти­ко­ве, в 1394 го­ду ос­но­вал он мо­на­стырь, где по­стро­е­на бы­ла то­гда же де­ре­вян­ная цер­ковь во имя пре­по­доб­ных Ан­то­ния и Фе­о­до­сия Пе­чер­ских. 30 ав­гу­ста 1405 го­да в Жел­ти­ко­ве мо­на­сты­ре свя­ти­тель Ар­се­ний освя­тил ка­мен­ный храм в Честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

К окон­ча­нию стро­и­тель­ства Жел­ти­ко­ва мо­на­сты­ря по по­ве­ле­нию свя­ти­те­ля Ар­се­ния в 1406 го­ду был сде­лан спи­сок с Ки­е­во-Пе­чер­ско­го Па­те­ри­ка, са­мая древ­няя из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни ре­дак­ций дра­го­цен­но­го па­мят­ни­ка рус­ской пись­мен­но­сти (пер­во­го сбор­ни­ка жи­тий рус­ских свя­тых), по­лу­чив­шая в на­у­ке на­зва­ние Ар­се­ньев­ской. Из книг, пе­ре­пи­сы­вав­ших­ся по по­ве­ле­нию свя­ти­те­ля Ар­се­ния, со­хра­ни­лись до на­ше­го вре­ме­ни две ру­ко­пис­ных «Ле­стви­цы» пре­по­доб­но­го Иоан­на Ле­ствич­ни­ка (1402 и 1404 го­дов). Кон­чи­на свя­ти­те­ля Ар­се­ния по­сле­до­ва­ла Ве­ли­ким по­стом 1409 го­да. К так на­зы­ва­е­мо­му «со­бор­но­му» вос­кре­се­нью (вос­кре­се­нье по­сле пер­вой сед­ми­цы Ве­ли­ко­го по­ста, Неде­ля пра­во­сла­вия; в этот день к епи­ско­пу съез­жа­лись свя­щен­ни­ки и со­став­ля­ли епар­хи­аль­ный со­бор) по обык­но­ве­нию съе­ха­лось в Тверь ду­хо­вен­ство. Во втор­ник свя­ти­тель Ар­се­ний про­из­нес по­уче­ние к пас­ты­рям, бла­го­сло­вил их и рас­пу­стил со­бор. Скон­чал­ся свя­ти­тель 2 мар­та.

Свя­ти­тель Ар­се­ний был по­гре­бен в Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре, в при­тво­ре пра­во­го при­де­ла во имя об­ра­за Неру­ко­твор­но­го Спа­са Успен­ской церк­ви, в той са­мой гроб­ни­це, ко­то­рую из­го­то­вил сво­и­ми ру­ка­ми. По сви­де­тель­ству ле­то­пи­си, у гро­ба его со­вер­ша­лось мно­го ис­це­ле­ний с ве­рою при­хо­дя­щих.

В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» свя­ти­тель Ар­се­ний опи­сы­ва­ет­ся сле­ду­ю­щим об­ра­зом: «По­до­би­ем стар, сед, бра­да аки Сер­ги­е­ва, в схи­ме, ман­тия с ис­точ­ни­ки, омо­фор пе­ре­ки­нут чрез пле­чи коль­це­ми на­пе­ред, пра­вая ру­ка бла­го­сло­вен­на, в ле­вой Еван­ге­лие».

Мо­щи свя­ти­те­ля Ар­се­ния бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми в Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре в 1483 го­ду. С то­го же го­да в Тве­ри бы­ло уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние ему по бла­го­сло­ве­нии Твер­ско­го епи­ско­па Вас­си­а­на.

На се­реб­ря­ной ра­ке свя­ти­те­ля Ар­се­ния бы­ли изо­бра­же­ны семь его чу­дес: пер­вое – вос­кре­ше­ние ры­бо­ло­ва Те­рен­тия; вто­рое – да­ро­ва­ние сы­на Иоан­ну Кар­та­шу; тре­тье – ис­це­ле­ние про­то­и­е­рея Алек­сия, стра­дав­ше­го но­га­ми; чет­вер­тое – ис­це­ле­ние де­ви­цы Усти­нии Го­лов­лен­ко­вой; пя­тое – спа­се­ние од­но­го че­ло­ве­ка от удав­ле­ния; ше­стое – с по­кро­вом свя­то­го (ко­гда в 1606 го­ду по­ля­ки во­рва­лись в Жел­ти­ков мо­на­стырь, один всад­ник со­рвал по­кров над ра­кой свя­ти­те­ля и по­ло­жил на сво­е­го ко­ня. Конь взвил­ся на ды­бы и упал вме­сте с всад­ни­ком, обо­их на­шли мерт­вы­ми); седь­мое – ис­це­ле­ние Гри­го­рия и же­ны его, быв­ших ду­шев­но­боль­ных.

Ка­но­ни­за­ция свя­ти­те­ля Ар­се­ния со­сто­я­лась на Мос­ков­ском Со­бо­ре 1547 го­да. Празд­но­ва­ние его со­вер­ша­ет­ся 2 мар­та.

Ко вто­рой па­мя­ти свя­ти­те­ля Ар­се­ния, в пер­вое вос­кре­се­нье по­сле 29 июня, ныне при­уро­че­но празд­но­ва­ние Со­бо­ра Твер­ских свя­тых.


Молитвы

Тропарь. Преставление святителя Арсения, епископа Тверского глас 8

Благочестно пожив во святительстве,/ люди просветил еси учением твоим,/ и о храме Пречистыя вельми подвизався,/ и любитель монахов быв,/ сего ради от Христа паствы твоей венец приял еси./ Темже, яко апостольского престола наместника,/ и святителя великаго чтуще тя, молим чада твоя, блаженне:/ от всех бед избави нас яже ко Христу молитвами твоими,/ святителю Христов Арсение отче наш.

Тропарь святителя Арсения, епископа Тверского глас 1

Божественною свыше просветився благодатию, святителю,/ и многим терпением во временней жизни подвиг совершил еси./ Темже источаеши чудес благодать/ иже с верою приходящим к честней раце мощей твоих, Арсение преблаженне./ Мы же вопием ти:/ слава Давшему ти крепость,/ слава Венчавшему тя,/ слава Действующему тобою всем исцеления.

Кондак святителя Арсения, епископа Тверского глас 8

Восприемши радостно честныя твоя мощи пречистая церковь,/ в тоже честно вносимы множеством священномонахов и князи благоверными,/ и яже приемши, яко сокровище многоценное./ Темже и мы ныне, твоей ограды словесныя овцы,/ окрест раки твоея предстояще,/ любезно вопием ти:/ не забуди чад твоих, отче,/ ихже мудре собрал и возлюбил еси,/ яко да зовем ти:/ радуйся, святителю Арсение, пастырю и учителю наш.

Кондак святителя Арсения, епископа Тверского глас 8

Яко богоявленная российская звезда,/ днесь, сияя чудесы,/ явился еси, святителю Арсение./ Тем непрестанно молися Христу Богу о стаде твоем/ и сохраняй отечество твое, град же и люди,/ иже верою почитающих честное пренесение твое/ и к честным мощем твоим припадающих со страхом и любовию целующих я./ Да вси велегласно зовем ти:/ радуйся, Богомудре святителю Арсение, отче наш.

Молитва святителю Арсению Тверскому

Призри от горних высот, святителю отче Арсение, на нас смиренных и грешных, во умилении душ и сердец к тебе прибегающих, верою крепкою на тя уповающих, любовию нелицемерною просящих у тебе заступления. Тебе бо молитвенника благоприятнаго вемы ко Всемилостивому Богу. Пролей о нас твоя святыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа не погубити нас со беззаконии нашими, но обратити нас к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго, не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и в благочестии провождаем и со благою надеждою достигнем кончины нашея. В час же смертный наипаче явися нам, отче, заступник благий, ускори тогда на молитву о нас безпомощных и помози нам со причастием Таинств Божественных мирную и благую кончину улучити, грозныя мытарства воздушныя безбедно прейти и унаследовати Горнее Царство. Ей, святителю Божий, не презри нас и не посрами упования нашего, но буди о нас предстатель немолчный к Богу. Пастырю наш добрый, упаси нас бодренными твоими молитвами и сохрани ненаветны от всякаго зла, да славим неизреченное человеколюбие Бога нашего, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое отеческое заступление, во веки веков. Аминь.

Акафист святителю Арсению, епископу Тверскому

Кондак 1

Избранный святителю Христов и предивный чудотворче, отче наш Арсение! Похвальное пение восписуем ти с верою и любовию, яко теплому молитвеннику и предстателю нашему: ты же, святче Божий, яко имеяй дерзновение к Пресвятей Троице, от всяких бед и скорбей молитвами твоими свободи ны, тебе зовущия: Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный был еси, святителю Арсение, жития твоего чистотою и праведностию; сего ради ангелов Творец во временней жизни постави тя во архиерея Тверския паствы, по блаженней же кончине сопричте тя сонму святых небожителей, с нимиже светло водворяяся ныне во обителех райских, слышиши от нас сия хвалебныя глаголы: Радуйся, Пресвятыя Троицы верный служителю; Радуйся, ангельския чистоты ревнителю. Радуйся, от пелен матерних избранный сосуде Божия благодати; Радуйся, от юности твоея всем сердцем и душею возлюбивый Господа. Радуйся, рачителю добродетелей, поживый в мире аки безплотный; Радуйся, всего себе принесый в жертву живу, святу и благоугодну Богови. Радуйся, яко светило светозарное осиявый паству Тверскую сиянием добрых дел твоих; Радуйся, просветивый люди словом и примером равноангельнаго жития твоего. Радуйся, православия твердый хранителю; Радуйся, благочестия столпе непоколебимый. Радуйся, благий рабе и верный, вшедый в радость Господа твоего; Радуйся, со ангелы и всеми святыми предстояй Престолу Христову. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 2

Видя суету мира сего временнаго, от юности восхотел еси служити Господеви в девстве и чистоте; темже родителей твоих погребению добре послужив, абие все имение твое нищим расточил еси, и дом и град твой оставив, вышняго града взыскал еси Иерусалима небеснаго, идеже от ликов ангельских и всех святых поется немолчная песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богопросвещенный стяжал еси, святче Божий, чтением писаний Божественных, от юности бо напитал еси душу твою сладкою пищею словес Божиих и соделался еси верным исполнителем заповедей Христовых. Темже ублажаем тя и глаголем: Радуйся, добрый учениче небеснаго учителя Христа; Радуйся, богомудрый изследователю таинств, в законе Божием сокровенных. Радуйся, вся красная мира сего возненавидевый; Радуйся, горе устремивый вся помыслы души твоея. Радуйся, нищия и странныя удовливый от имений твоих; Радуйся, утвердивый сердце твое в любовь Божию. Радуйся, самоотвержения и преданности Богу образе совершенный; Радуйся, самоосуждения и покаянных слез любителю. Радуйся, яко насадил еси в души твоей страх Господень; Радуйся, яко прилежал еси молитвам усердным и коленопреклоненным. Радуйся, умиления источниче; Радуйся, кротости правило. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 3

Сила Христова осени тя, святителю, и дарова тебе крепость мужественно претерпети искушения невидимаго врага, егоже стрелы разжженныя угасил еси слезными твоими к Богу молитвами; сего ради яко победитель воспеваеши ныне со безплотными силами песнь победную Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Услышав глас небесный, повелевают тебе, да идеши в дом Пречистыя Богородицы нарицаемыя Печерския, яко елень на источники водныя, устремился еси во обитель Печерскую, яже в Киеве, идеже преподобнии и богоноснии отцы Антоний и Феодосий со ученики своими Христу благоугодиша, и был еси оныя обители святыя постриженник и подвижник добрый. Темже ныне в горних обителех пребывая со всеми преподобными Печерскими, слышиши от нас таковая: Радуйся, маслино благоплодная, на пажити гор Киевских насажденная; Радуйся, лавры Печерския светлая похвало. Радуйся, великих угодников Божиих Антониа и Феодосиа подражателю; Радуйся, всех преподобных печерских соревнователю. Радуйся, вся послушания иноческая неленостно прошедый; Радуйся, для братии обители потрудивыйся, день и нощь работая своима рукама. Радуйся, роптание и празднословие возненавидевый; Радуйся, терпение крепкое и молчаливая уста стяжавый. Радуйся, помыслы гордости и превозношения поправый; Радуйся, святое смирение Христово себе усвоивый. Радуйся, постниче неизнемогающий; Радуйся, подвижниче непоколебимый. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 4

Бурею уныния непоколебим пребыл еси, отче: вперив бо ум твой в Божественная, вся помыслы долу влекущия низложил еси, и неленостно прилежал еси трезвению и молитвам непрестанным, восходя от силы в силу к совершенству духовному. Темже достойно воспевал еси еще на земли небесную песнь Триипостасному Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Видев благоплодную доброту души твоея первосвятитель Киприан, возлюби тя зело, Арсение смиренномудре, и постави тя во архидиакона себе и советника приснаго, яко да послужиши купно с ним Престолу Господню и будеши ему помощник верен в управлении паствы всероссийския. Темже яко избранника Божия чествуем тя похвалами сими: Радуйся, олтаря Господня благоговейный предстоятелю; Радуйся, тайн Христовых достойный служителю. Радуйся, первосвятителя Киприана собеседниче и сослужителю; Радуйся, того подвигов и добродетелей последователю. Радуйся, в управлении, тебе ввереннем, правду и милость возлюбивый; Радуйся, суды праведны и нелицеприятны творивый. Радуйся, тихостию нрава украсивыйся; Радуйся, безкорыстие и нищету духовную стяжавый. Радуйся, помощниче беспомощным; Радуйся, заступниче сирым. Радуйся, ходатаю обидимым; Радуйся, защитниче напаствуемым. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 5

Во град Тверь прибыл еси купно с первосвятителем Киприаном, богомудре Арсение, и зде, во отечествии твоем, явился еси яко звезда многосветлая, сияющая светом богоразумия и лучами добродетелей, яко дивитися всем согражданом твоим и воспевати за тя хвалебную песнь Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя князь и людие Тверстии богоносна и всеми добродетельми украшена, просиша первосвятителя Киприана, да поставит тя во архиереа граду Твери, да идеже рожден был еси плотию, тамо и духовную паству обрящеши от пастыреначальника Христа. Приими убо, иерарше Христов, и от нас, чад и сограждан твоих, сия хвалебныя песни: Радуйся, града Твери благоплодная отрасль и украшение; Радуйся, паствы Тверския светило и удобрение. Радуйся, Евангелиа Христова усердный благовестниче; Радуйся, апостольских преданий твердый хранителю. Радуйся, слова Божия сладковещанный учителю; Радуйся, закона Господня одушевленныя скрижали. Радуйся, нищетою временною богатство вечное стяжавый; Радуйся, молитвами и пощеньми блаженство горнее улучивый. Радуйся, приникший во глубину смирения; Радуйся, возшедый на высоту безстрастия. Радуйся, вдов и сирот благосердый питателю; Радуйся, обидимых и гонимых многомощный заступниче. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 6

Боготечней звезде, древле путеводившей волхвов к возсиявшему Солнцу правды Христу, уподобити тя дерзаем, святителю Божий Арсение. Словом бо твоим и добродетельным житием путь правый ко Христу словесней пастве твоей указал еси, и был еси путеводитель ко спасению многих, иже наставляеми тобою, научишася богоприятно пети всех Творцу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси яко богосветлое светило на святительстем престоле паствы Тверския, просвещая души всех прибегающих к тебе, яко архиерею богоприятному, егоже молитва много может пред лицем Вседержителя Бога. Темже и мы, охраняеми твоими святыми молитвами, благодарно тебе зовем: Радуйся, пастырю наш и учителю; Радуйся, теплый о нас грешных пред Богом предстателю. Радуйся, умиротворивый в пастве твоей раздоры и нестроения; Радуйся, бодренными твоими молитвами посрамивый врага спасения человеческаго. Радуйся, православия и благочестия насадителю; Радуйся, лжи и всякаго нечестия истребителю. Радуйся, Христу уневестивый многия души человеческия; Радуйся, руководивый в Царствие Небесное твоя ученики. Радуйся, добрый и неусыпный делателю винограда Христова; Радуйся, мудрый и богоприятный строителю таин Божиих. Радуйся, иерарше всеблагий; Радуйся, архиерею пречудный. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 7

Хотением возжелел еси, святителю отче Арсение, имети в пастве твоей подобие святыя лавры Киево-Печерския; темже устроил еси близ града Твери обитель во имя Честнаго Успения Пресвятыя Богородицы и Преподобных отец Антониа и Феодосиа Печерских, идеже сонм иноков благоговейных собрал еси мудре и научил еси их словом и благим примером твоим в преподобии и святыни пети Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новосозданная тобою обитель, яко вертоград духовный явися, святителю богомудре, егоже возделал еси трудолюбно, братию твою назидая к подвигом постническим и ко всякому доброделанию, да будут совершени и непорочни, и да возносят немолчныя хвалы Христу Богу. О сем по долгу тя величаем и зовем: Радуйся, иноков любителю; Радуйся, добрый наставниче подвизающимся во брани духовней. Радуйся, верный руководителю шествующих ко Господу путем тесным иноческаго жития; Радуйся, мудрый учителю христианскаго совершенства. Радуйся, лествице, возводящая богомудрых иноков на высоту совершенства духовнаго; Радуйся, в подвизех неутомимый. Радуйся, на престоле святительстем житие иноческое проводивый; Радуйся, храм Божий чудный во имя Пресвятыя Богоматере во обители твоей создавый. Радуйся, и себе самаго храм одушевленный сотворивый Триипостасному Богу; Радуйся, всенощныя молитвы и бдения всеусердно совершавый. Радуйся, преподобнеи руце твои со многим дерзновением к Богу воздвизавый; Радуйся, еще при жизни твоей даром чудес обогащенный. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 8

Странника и пришельца в жизни сей скоротечней помышляя себе быти, отче наш Арсение, гроб рукама своима из камене устроил еси и над ним горце плакал еси, помышляя смерть и суд Божий нелицеприятный и грозный всякому земнородному. Темже и нас воздвигни от сна греховнаго, да подражаем плачу твоему умиленному, и покаянием очистившеся от всякия злобы, сподобимся купно с тобою на небеси взывати Создателю нашему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь желанием божественным объят был еси, святителю богоблаженне, горняя мудрствуя, а не земная, и богомысленным умом твоим выну предстоя Богу в молитвах непрестанных, явился еси великий угодник Божий и чудотворец, и присно предстательствующий о пастве твоей, тебе приносящей сия похвалы: Радуйся, священная главо, выну горняя мудрствующая; Радуйся, достойный носителю Божия благодати. Радуйся, врачу безмездный, туне врачевания расточаяй; Радуйся, сосуде драгоценный, целебное миро всем верным богатно изливаяй. Радуйся, многотекущая реко, напоившая сердца людей твоих ученьми спасительными; Радуйся, чаше всезлатая, черплющая обилие дарований от дароподателя Христа и орошающая души к плодоношению духовному. Радуйся, отче благосердый, подражаяй благости Отца Небеснаго; Радуйся, милости струя неизсякаемая. Радуйся, радости многим ходатаю; Радуйся, печалей и скорбей утолителю. Радуйся, многообразне украшенный добродетельми; Радуйся, светло блистающий лучами преславных чудес. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 9

Ангели небеснии и сонмы святых радостно восприяша тя, егда святая душа твоя, мирно разрешившися от уз плоти, восхождаше в горняя, идеже сподобился еси вечныя славы в невечернем дни Царствия Христова, юже и нам улучити умоли Христа Бога, да с тобою на земли живых воспоем Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык человеческий не может изрещи обилие чудес твоих, святителю Божий, яже при жизни и по смерти твоей источил еси и до ныне источаеши страждущим и недужным, врачебница бо воистинну неоскудная явися священная твоя рака, к нейже притекая, никтоже тощь и неутешен от тебе исходит, юже благоговейне обстояще, и мы с любовию к тебе вопием: Радуйся, беснуемых от томления диавольскаго свободивый; Радуйся, неисцельно болящих уврачевавый. Радуйся, слепым зрение даровавый; Радуйся, немым дар слова возвративый. Радуйся, разслабленных укрепивый; Радуйся, и мертвеца преславно воскресивый. Радуйся, святотатца грозно наказавый; Радуйся, покаяние того милостиво приявый. Радуйся, без страха Божия живших вразумивый; Радуйся, лишенным смысла ум здравый ниспославый. Радуйся, от страхований вражиих многия избавивый; Радуйся, и ина многа чудеса сотворивый. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 10

Подобно великому святителю и чудотворцу Николаю являешися во сне и яве, по своем преставлении, святителю отче наш Арсение, извествуя велию благодать, данную тебе от Христа Бога, и неусыпное промышление твое о спасении жительствующих во святей обители твоей и всех с верою притекающих к твоему отеческому покрову. Явился бо еси во сне некоему клирику и увещавал его не удалятися из твоея обители, и яве предстал еси благоговейному епископу Алексию, яко ангел Божий, дверем затворенным, вошед в его келлию и помолився иконе Спасовой, кротко вопросил его о месте пребывания архимандрита твоея обители. О сем прославляем дивнаго во святых Своих Бога нашего и вопием: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и твердое ограждение града Твери и обители твоея явился еси, святителю отче Арсение. Егда бо лютии и злонравнии литвины, разоряюще грады и веси российския, доидоша до обители твоея, и восхотевше оную расхитити, взяша покров со святых и многоцелебных мощей твоих, златом и сребром украшенный, имже един от них дерзну покрыти коня своего, но абие на высоту вземшеся, оба падоша мертвы, покров же силою Божиею обретеся на кресте верху храма твоего, прочий же, велиим объяти страхом, бежаша, оставльше обитель твою и град Тверь невредимы. Поминающе убо сие чудное твое заступление, радостно взываем к тебе: Радуйся, избранный воеводо, присно готовый отражати враги видимыя и невидимыя от паствы твоея земныя; Радуйся, града Твери и обители твоея забрало несокрушимое. Радуйся, щите защищаяй верныя; Радуйся, стено ограждающая благочестивыя. Радуйся, яко не попустил еси бисеру святыни попрану быти; Радуйся, яко прогнал еси диких вепрей от винограда Христова. Радуйся, яко святую обитель твою нерасхищену от врагов сохранил еси; Радуйся, яко православный град отечествия твоего невредимым соблюл еси. Радуйся, во бранех христолюбивому воинству великий пособниче; Радуйся, подвизающимся в посте и безмолвии добрый споспешниче. Радуйся, недужных благодатный целебниче; Радуйся, предивный чудотворче. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 11

Пение хвалебное со ангельскими чины и всеми святыми возносиши горе у Престола Божия, святителю отче наш Арсение, и тамо наслаждаяся блаженства неизреченнаго, не престаеши милостивно призирати на паству твою земную, на град Тверь и на обитель твою; зриши бо наши скорби и нужды, болезнуеши о наших немощех и гресех, и тепле молишися о всех нас ко Господу, подвизая и нас недостойных во умилении глубоцем пети Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник светозарный был еси, святителю Христов Арсение, в жизни земней, светивый пастве твоей словом учения и примером святаго жития твоего; но и ныне, по смерти твоей, не престаеши просвещати нас чудесы твоими и нетлением честных мощей твоих, наипаче же святыми и богоприятными молитвами твоими, имиже ограждаеми, невредимы от всякаго зла пребываем и глаголем: Радуйся, избранниче Божий, егоже молитва много может пред благосердием Владыки; Радуйся, архиерею Господень, чудне подражавый в житии великому архиерею Иисусу Христу. Радуйся, слуго Всевышняго равноангельный; Радуйся, яко кончина твоя славна и успение во святых. Радуйся, осиянный в горних обителех славою света невечерняго; Радуйся, прославленный дивным нетлением святых мощей твоих и многими чудесы. Радуйся, благоуханием святыни твоея удобривый святую Христову Церковь; Радуйся, всея Российския страны радование и утешение. Радуйся, покрове Богом данный, имже покрываются вернии; Радуйся, светлый облаче, зной страстей наших утоляющий. Радуйся, роса благодатная, орошающая и веселящая наша сердца; Радуйся, граде прибежища, не крыющийся от нашего притекания. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 12

Богоблагодатныя струи исцелений источает священная рака мощей твоих, святителю Христов Арсение: сию бо дарова нам всеблагий Бог, яко новую купель Силоамскую, к нейже не единожды в лето, но во всякое время притекающе, недугующии духовне и телесне обильныя почерпают исцеления. Темже с любовию припадаем к ней, и прославляюще велию милость и неизреченное человеколюбие Бога нашего, зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое богоугодное житие, великий угодниче Божий, отче наш Арсение, славим святую кончину твою, исповедуем многая чудеса твоя и великое милосердие твое к людем, благоговейно лобызаем нетленныя и цельбоносныя мощи твоя, и молим ти ся прилежно: не презри, пастырю наш добрый и отче милосердый, малаго усердия нашего и любве, имиже подвизаеми, вопием ти сице: Радуйся, архангелов и ангелов сослужителю; Радуйся, всех небесных сил сожителю. Радуйся, пророком равночестне; Радуйся, апостолом единонравне. Радуйся, мучеников сонаследниче; Радуйся, святителей красото. Радуйся, преподобных удобрение; Радуйся, праведных похвало. Радуйся, ко Пресвятей Богородице ближний предстателю; Радуйся, всех святых друже. Радуйся, душ и телес наших благодатное врачевание; Радуйся, по Бозе и Богородице крепкое наше упование. Радуйся, святителю Арсение, усердный молитвенниче о душах наших.

Кондак 13

О, великий святителю и преславный чудотворче, отче наш Арсение! Приими малое сие моление наше, от любве теплыя нами тебе приносимое, и умоли Вседержителя Господа избавитися нам от всякия скорби и болезни во временней жизни сей, и от вечных мучений по скончании нашем, да унаследуем Царство Небесное, и сподобимся вкупе с тобою пети Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва святителю Арсению, епископу Тверскому

О, великий угодниче Божий, святителю отче Арсение! Се приносим тебе хвалебное пение мы, грешнии и недостойнии чада твоя, и величаем подвиги и добродетели твоя, и многую милость твою ко всем с верою притекающим к отеческому твоему покрову. Приими с любовию приношение веры и любве нашея, и принеси е Вседержителю Богу, от Негоже нисходит всякое даяние благо и всякий дар совершенный, и якоже благодетельствовал еси в земнем житии твоем всем искавшим твоея помощи, тако и ныне не лиши нас, отче благосердый, твоего пред Богом многомощнаго заступления. Се бо нетленныя и многоцелебныя мощи твоя дарова нам Господь во уверение, яко велие дерзновение имаши к Нему и яко много может предстательство твое пред Престолом благости Его. Темже не остави нас сирых и безпомощных, но присно поминай нас во святых небесных твоих молитвах. Укрепи наша стопы твердо и непоколебимо ходити путем заповедей Господних, утверди руце наша к воздеянию молитвенному и к совершению добрых дел, согрей сердца наша любовию ко Господу и к жизни вечней. Испроси у Царя Небеснаго граду Твери и святей обители твоей благостояние и всей стране Российстей милость Божию и сохранение от всякаго зла. Испроси, святителю Божий, и всем, с верою прибегающим к раце святых мощей твоих и имя твое благоговейно призывающим, коемуждо дар благопотребен: недугующим исцеление, бедствующим избавление, печальным утешение, заблуждшим истины познание, грешным исправление, подвизающимся преспеяние, и всем вся к жизни временней и вечней потребная, во славу дивнаго во святых Своих Бога, в Троице славимаго и покланяемаго, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Молитва вторая

Призри от горних высот, святителю отче Арсение, на нас смиренных и грешных, во умилении душ и сердец к тебе прибегающих, верою крепкою на тя уповающих, любовию нелицемерною просящих у тебе заступления. Тебе бо молитвенника благоприятнаго вемы ко Всемилостивому Богу. Пролей о нас твоя святыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа не погубити нас со беззаконии нашими, но обратити нас к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго, не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и в благочестии провождаем и со благою надеждою достигнем кончины нашея. В час же смертный наипаче явися нам, отче, заступник благий, ускори тогда на молитву о нас безпомощных и помози нам со причастием Таинств Божественных мирную и благую кончину улучити, грозныя мытарства воздушныя безбедно прейти и унаследовати Горнее Царство. Ей, святителю Божий, не презри нас и не посрами упования нашего, но буди о нас предстатель немолчный к Богу. Пастырю наш добрый, упаси нас бодренными твоими молитвами и сохрани ненаветны от всякаго зла, да славим неизреченное человеколюбие Бога нашего, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое отеческое заступление, во веки веков. Аминь.

Молитва третья

О, всехвальный святителю Христов и чудотворче, отче Арсение! Не забуди нас, чад святыя обители твоея и всех с верою и любовию прибегающих к раце честных и многоцелебных мощей твоих, но поминай нас во святых твоих и благоприятных молитвах к Богу. Моли за вся христианы, отче святителю Арсение, и за святую сию обитель, юже вручи тебе Пречистая Владычица Богородица, мним бо тя выну предстояща Христу Богу нашему и Пречистей Его Матери и имуща велие к Ним дерзновение. Аще бо телом и преставился еси от нас, но душею жив сый, неотступен пребывавши с нами духом. Сохраняй нас твоим предстательством пред Престолом Небеснаго Царя от козней вражиих, от соблазнов мира, во зле лежащаго, и от всякия скорби и нужды. О, преблагий пастырю и учителю нaш, отче Арсение! К тебе припадаем и тебе молимся, молися всесильному Богу о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние, да очистившеся от всякия скверны греховныя, Небесному Царствию наследники сподобимся быти со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Канон святителю Арсению Тверскому глас 2

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Све́те от Све́та, Христе́ Бо́же, от Отца́ пре́жде ве́к рожде́йся и искони́ Сы́й со Отце́м и Ду́хом, мра́к души́ моея́ отгна́в, озари́ у́м мо́й, молю́ся, я́ко да возмогу́ пе́ти Твоего́ уго́дника, Арсе́ния свяще́ннаго.

А́ще и челове́к еси́ естество́м, о́тче, но а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, десна́го пути́ от ю́ности е́мься, целому́дрия рачи́тель бы́в, Ду́ха Свята́го честно́е оби́телище, Арсе́ние свяще́нне, яви́лся еси́.

Му́дрости глави́зну, стра́х Бо́жий возлюби́в и за́поведем Его́ при́сно поуча́яся, дре́во насади́ся при исхо́дищах во́д духо́вных, от ни́хже, о́тче, напоя́емь, пло́д Христу́, Арсе́ние, прине́слся еси́.

Богоро́дичен: Услы́ша Е́ва прама́ти, Чи́стая: в печа́лех роди́ши ча́да. Ты́ же, Де́во, услы́шала еси́: Госпо́дь с Тобо́ю, ра́дуйся! И ра́дованным гла́сом, Богоневе́сто, печа́ль прама́тере потре́бльши.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Презре́в ни́жняя, я́ко попира́ема, и любо́вь роди́телей преоби́дев, Христа́ взыска́л еси́, Его́же любо́вию ду́шу твою́ уязви́л еси́, Того́ любя́ и Того́ ища́ красоты́.

Свети́льник сы́й, твою́ ду́шу украша́я слеза́ми, ра́но ко Христу́ у́тренюя, руку́ же просте́ртием в моли́твах, Амали́ка — те́ло умертви́л еси́ и на го́ру безстра́стия возше́л еси́.

Благоро́дием высо́к и благоду́шием изя́щен, ра́зума му́дростию удивле́н бы́л еси́, цве́т я́ко прекра́сный, чистото́ю сия́я, и све́тлым смире́нием, Арсе́ние о́тче, украси́лся еси́.

Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, Пречи́стая, Благослове́нная и Пренепоро́чная, души́ моея́ стру́пы исцели́ и стра́сти плотски́я умертви́, умири́ у́м мо́й, от вся́каго вре́да и вра́жия напа́сти изми́ мя́, Влады́чице.

Седа́лен, гла́с 4:

Вели́кий Христо́в святи́тель да воспое́тся, сто́лп све́тлый, просвеща́яй на́с чуде́с светлостьми́, богоно́сный о́тче на́ш Арсе́ние, па́стырю и учи́телю земли́ на́шея, Христа́ моли́ о ста́де твое́м и о все́х, ве́рою и любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.

 

Пое́м Тя́, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га, сла́вяще рождество́ Твое́ непостижи́мое, и́мже изба́вихомся от ле́сти диа́воли и вся́кия беды́, Богоро́дице Влады́чице, и ве́рно вопие́м: поми́луй ста́до Твое́, еди́на Всепе́тая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Пою́ Тя́, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

Вельми́ украси́л еси́ престо́л тво́й, святи́телю Арсе́ние, вели́кими бо чудесы́ преспе́л еси́ и житие́м све́тлым, сего́ ра́ди превели́кий Бо́г на́ш вельми́ тя́ просла́ви.

Ми́лости Пода́теля Го́спода ве́дый, блаже́нне, те́пле Его́ умоли́л еси́ на исцеле́ние и спасе́ние мно́гим, с ве́рою к тебе́ притека́ющим и в по́мощь тя́ призыва́ющим.

Врача́ изря́дна разли́чно неду́гующим и наставле́ние все́м, прельще́ным злы́м сове́том, Христо́с тя́ дарова́, чудотво́рца земли́ на́шей, святи́теля Арсе́ния, те́мже тя́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Исцели́ла еси́ сокруше́ние, Всенепоро́чная, дре́вняго окая́нства землены́х, поро́ждшая Го́спода и Царя́ Христа́, поне́сшаго неду́ги на́ша за благосе́рдие неизглаго́ланное, Де́во Ма́ти.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Сла́вный па́стырь, неистощи́мый исто́чник исцеле́ния, церко́вный сто́лп, ве́рных утвержде́ние, вели́кий свети́льник многосве́тлый, святи́телю Арсе́ние.

Я́ко светоза́рно житие́, я́ко зело́ чу́дно, я́ко красни́ тру́дове твои́, я́ко вели́ка благода́ть свы́ше дана́ ти́, му́дре, сего́ ра́ди ве́рою почита́ем тя́, святи́телю Арсе́ние.

Пресве́тлая твоя́ па́мять простира́ется в ми́ре и просвеща́ет челове́ческия ду́ши све́том благода́ти; ю́же соверша́ющих любо́вию, от бе́д на́с изба́ви, мо́лимся, святи́телю Арсе́ние.

Богоро́дичен: Се́ о́др Соломо́нов, его́же обстоя́т си́льнии, Богодухнове́нных писа́ний ны́не прорица́ния, на не́мже Христо́с Бо́г воплоще́нием почи́л е́сть, Благослове́нная и Обра́дованная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Свети́льника тя́ су́щии во тме́ пре́лести, неле́стно наставля́юща, обре́тше, к путе́м живота́, богоблаже́нне Арсе́ние. И ны́не по сме́рти вра́чь яви́лся еси́ боля́щим Ду́ха Боже́ственною благода́тию.

Зако́ном повину́яся Влады́чним, заблу́ждшия взыска́л еси́ и во огра́ду покая́ния приве́л еси́, я́ко па́стырь и́стинен показа́вся ста́ду твоему́, о́тче святи́телю Арсе́ние.

Свяще́ния хра́м, о́тче, Боже́ственнаго Ду́ха ве́рою бы́в, созда́л еси́ хра́м Пречи́стыя Ма́тере Бо́жия и Ея́ уго́дников, Анто́ния и Феодо́сия, и оби́тель пречу́дну сотвори́л и украси́л еси́, в не́йже те́ло твое́ положено́ бы́сть.

Богоро́дичен: Зако́ни о Тебе́ пресла́вно, Де́во, обновля́ются: ражда́еши бо без се́мене Бо́га Спа́са и пребыва́еши, де́вствующи па́ки, — стра́нно чу́до! — те́м Тя́, Ма́терь Емману́илеву, благоче́стно испове́дуем.

Конда́к, гла́с 8:

Восприе́мши ра́достно честны́я твоя́ мо́щи пречи́стая це́рковь, в ню́же че́стно вноси́мы мно́жеством священномона́хов и кня́зи благове́рными, и я́же прие́мши, я́ко сокро́вище многоце́нное. Те́мже и мы́ ны́не, твоея́ огра́ды слове́сныя о́вцы, о́крест ра́ки твоея́ предстоя́ще, любе́зно вопие́м ти́: не забу́ди ча́д твои́х, о́тче, и́хже му́дре собра́л и возлюби́л еси́, я́ко да зове́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Арсе́ние, па́стырю и учи́телю на́ш.

И́кос:

От скве́рных усте́н, от нечи́ста се́рдца, ка́ко ти́ принесу́ хвале́ния, окая́нный? Ужаса́юся и трепе́щу, но, наде́яся на тво́й благосе́рдный нра́в, о́тче, хвалу́ ти́ прино́сим, глаго́люще: ра́дуйся, па́стырю на́ш до́брый, святи́телю Арсе́ние, упасы́й ста́до Христо́во; ра́дуйся, ди́вный чудотво́рче, притека́ющим к тебе́ с ве́рою неоску́дно исцеле́ние подава́я; ра́дуйся, це́рквам воздви́жение и и́ноков люби́телю, си́рым и ни́щим пода́телю; ра́дуйся и ты́, богохрани́мый гра́де Тфе́рь, я́ко такова́ име́ в себе́ пожи́вша святи́теля; ра́дуйся и весели́ся, Бо́жия Ма́тере це́рковь, я́ко люби́мый Тобо́ю в тебе́ почи́л е́сть богому́дрый Арсе́ний. Но, о, богоблаже́нне о́тче! А́ще и те́лом преше́л еси́ от на́с, но ду́хом пребыва́я с на́ми, и моли́ся за ны́ Христу́ и Пречи́стей Его́ Ма́тери с Ея́ уго́дники, Анто́нием и Феодо́сием, и спаса́й пою́щих тя́, да зове́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Арсе́ние, па́стырю и учи́телю на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Вы́шний Царю́ и Вседержи́телю, моли́твами Твоего́ уго́дника жи́знь умири́ все́м, Сло́ве, христиа́ном, посо́бствуя на ва́рвары благове́рным, да Тебе́, Христе́, зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Престо́лу предстоя́ Бо́жию, святи́телю Христо́в Арсе́ние, моли́ти приле́жно не преста́й о на́с, твои́х рабе́х, да огня́ ве́чнаго изба́вимся и вся́каго озлобле́ния, от вра́г находя́щаго, твои́ми моли́твами.

Исцеле́ния подава́еши всю́ду ве́рою к тебе́ притека́ющим, святи́телю Арсе́ние. Те́мже мо́лим тя́, твои́ раби́: печа́ль на́шу в ра́дость преложи́ и от вся́кия изба́ви ско́рби твои́ми моли́твами.

Богоро́дичен: Стра́сти моего́ се́рдца исцели́ ми́лостию Твое́ю, Всепе́тая, у́м мо́й умири́, и ду́шу мою́ просвети́, и ходи́ти мя́ напра́ви на стезю́ спаси́тельную, я́ко да пою́ Тя́, Препе́тая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Устро́ив твою́ жи́знь боголе́пно, святи́телю Арсе́ние, строи́тель изря́ден показа́лся еси́ твое́й оби́тели и све́тло прия́телище Бо́жие.

Чуде́с глубина́ и исцеле́ний река́, исто́чник непреста́нен, струя́, ника́коже оскудева́ема, твоя́ ра́ка показа́ся, о́тче.

И́же к Бо́гу моли́твами твои́ми те́плыми очи́сти на́с от вся́кия скве́рны, и скорбе́й, и боле́зней и вся́кия ну́жды, святи́телю Арсе́ние, изба́ви.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Ты́ мя́ спаси́ и не́мощи мое́й бу́ди по́мощь, скорбе́й мно́гих и лю́тых мя́ изба́ви, да Тя́ сла́влю, еди́ну Богоро́дицу.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Чудеса́ бо твоя́ мно́га и исцеле́ния безчи́сленна незави́стно подава́еши с те́плою ве́рою приходя́щим, Арсе́ние святи́телю, похвала́ земли́ на́шей.

Поста́ви тебе́ Христо́с Ма́тере Своея́ це́ркве столпа́ кре́пка и неподви́жима, соблюда́юща и назира́юща гра́д тво́й неподви́жимь и святу́ю оби́тель Свою́.

Святи́тели у́бо и кня́зи благочести́вии, свяще́нницы и и́ноцы и вси́ лю́дие, му́жи и жены́, и ста́рцы со младе́нцы, и вся́к во́зраст, и вся́ко состоя́ние, святи́телю на́шему Арсе́нию све́тло пра́зднуем.

Богоро́дичен: Моли́ Твоего́ Сы́на, Госпоже́ Пречи́стая Богоро́дице, изба́вити мя́ в де́нь стра́шнаго осужде́ния, да, ра́дуяся, пе́сньми велича́ю Тя́.

Свети́лен:

Восхва́лим дне́сь пе́сньми вели́каго па́стыря и учи́теля, Арсе́ния богому́драго: се́й бо измла́да возлюби́ Христа́ и Пречи́стую Его́ Ма́терь, с Не́юже ны́не мо́лит Христа́ Бо́га поми́ловати ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: И́же от Бо́га ми́ру по́даным благи́м Ты́ вина́ была́ еси́, Богоро́дице, но и ны́не ми́лостива сотвори́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.